poniedziałek, 22 stycznia 2018

Historyczny spacerek po Inowrocławiu

   Już jestem w domu, ale chciałabym podzielić się z Wami moimi wrażeniami z pobytu w Inowrocławiu. Miasto, pomimo zimowej aury, spodobało mi się. Co prawda obracałam się w obrębie Parku Zdrojowego oraz jego najbliższej okolicy, a także po Rynku i pobocznych uliczkach. Dalej, ze względu na ograniczony czas pomiędzy zabiegami, nie zapuszczałam się. Niemniej jednak stwierdziłam, że to miasto ma w sobie coś, a latem musi być przepięknie. 
zdjęcie pochodzi z Internetu
   Historia miasta sięga czasów bursztynowego szlaku. Tutaj nasi przodkowie pozyskiwali sól w słonecznych warzelniach solnych. Pod koniec XII w. wybudowano w Inowrocławiu świątynię z kamiennych ciosów, dzisiaj jest to jedna z największych bazylik romańskich w Europie. To najcenniejszy zabytek Inowrocławia. Obecnie nosi nazwę "Ruina", gdyż kościół ten wielokrotnie ulegał zniszczeniu.
   W 1230 roku syn Konrada Mazowieckiego Kazimierz został władcą księstwa ze stolicą w Inowrocławiu, tam też wzniósł swoją siedzibę. Miasto bogaciło się na soli. Niestety częste napady krzyżackie, później potop szwedzki doprowadziły niemal do upadku miasta. Dopiero w połowie XIXw.  rewolucja przemysłowa spowodowała rozwój miasta. Powstała tu fabryka maszyn rolniczych, huta szkła, cukrownia, kopalnie soli, fabryka sody oraz uzdrowisko.Kolej połączyła Inowrocław  Poznaniem, Bydgoszczą i Toruniem. Po I wojnie światowej nastąpił dalszy, intensywny rozwój miasta. 
  Powyższe informacje zaczerpnęłam z "Przewodnika - zwiedzamy Inowrocław" Alfreda Krysiaka.

   Niestety, obecnie miasto zaczyna powoli podupadać, zamknięto kopalnię soli, nie ma zakładów przemysłowych. Wielu młodych mieszkańców wyjeżdża z miasta za pracą. Jedynie urzędy, szkoły i sanatoria w niewielkim procencie pokrywają rynek pracy. Widać to po wielu opuszczonych zabytkowych kamienicach, które wystawione są na sprzedaż. Stoją one obok pięknie wyremontowanych starych domów. 
  
http://kronikiinowroclawskie.blogspot.com





  Uderzyło mnie to, że w Inowrocławiu jest dużo kościołów. W jednym z nich pod wezwaniem św. Mikołaja królowa Jadwiga w 1397r. przepowiedziała Krzyżakom klęskę pod Grunwaldem.W tym kościele także podczas okupacji przechowywani relikwie św. Wojciecha.
  

    Królowa Jadwiga w Inowrocławiu pojawia się w wielu miejscach, przede wszystkim na  (obok), w nazwach szkół, ulic itp. Ponieważ Jagiełło bardzo lubił Inowrocław, królewska para często tu bywała. 

  Na dzisiaj tyle, w następnym poście będzie już mniej historycznie...
                                                                                   ...cdn...

Eksperymentuję z wyglądem bloga. Nie wiem, czy nowy układ jest czytelny. Proszę o informację zwrotną, czy może być "po nowemu" czy wrócić do starego wyglądu. Będę wdzięczna.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czarna narzutka

    Zrobiłam ją dla mojej siostry, zużyłam 4 motki Kid Silka DROPS-a na drutach nr 3,0.     Tęsknię za wiosną, więc postanowiłam sprowadzić ...