poniedziałek, 15 lutego 2016

Architektura Nałęczowa

Zachowane elementy dekoracyjne

 Podczas spacerów po Nałęczowie co krok natknąć się można na drewniane domy. Niektóre pięknie odnowione, w których pozostawiono dawne elementy dekoracyjne.


Odnowiony dom





Zachowana drewniana willa







Jedna z drewnianych willi

Jest sporo domów zamieszkanych, jednak daleko im do dawnej 
świetności. 








Chata - Muzeum Stefana Żeromskiego
    I są niestety takie, które popadają w zupełną ruinę i zapomnienie.    W latach świetności były to kwatery dla kuracjuszy. 
  Jeden z takich domów prowadziła pierwsza żona Stefana Żeromskiego Oktawia. 

   Sam pisarz miał nieopodal pracownię wybudowaną w stylu zakopiańskim według projektu Jana Koszczyc-Witkiewicza, wzniesioną za honorarium otrzymane za "Popioły" . 
Mauzoleum Adama Żeromskiego



  



    Tutaj autor kończył  "Dzieje grzechu". W tym domu  zmarł jego syn Aleksander w wieku niespełna 19 lat. W dolnej części ogrodu znajduje się jego mauzoleum.

   Od 17 czerwca 1028 roku w Chacie mieści się muzeum pisarza.

Kościół Rektoralny w Nałęczowie
           




    Przemierzając ulice Nałęczowa można natknąć się na uroczy drewniany kościółek, również w stylu zakopiańskim. Ufundowała go Ludwika Benni z przeznaczeniem dla kuracjuszy.







    Cdn...

1 komentarz:

  1. Z przyjemnością czytam relację z Nałęczowa. Nie znam miejscowości i bardzo interesują mnie Twoje obserwacje.

    OdpowiedzUsuń

Czarna narzutka

    Zrobiłam ją dla mojej siostry, zużyłam 4 motki Kid Silka DROPS-a na drutach nr 3,0.     Tęsknię za wiosną, więc postanowiłam sprowadzić ...